حمله از سن‌پترزبورگ به واشنگتن

صد و سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس، با سخنرانی ولادیمیر پوتین، ريیس جمهوري روسیه و با حضور روسای پارلمان‌ها و مقامات عالی‌رتبه ۱۷۱ کشور جهان، از شنبه شب در شهر سن پترزبورگ روسیه آغازشد. رييس مجلس كشورمان نيز در اين مراسم حضور داشت و در نشست عمومی اتحادیه کشورهای بین المجالس سخنرانی کرد. لاريجاني با اشاره به رویکرد بی‌تعهدانه ترامپ در مورد برجام، گفت: سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جا ندارد. لاريجاني در ابتدا ضمن تشكر از مسئولان روسي خطاب به حضار مي‌گويد: امید دارم این نشست که شعار اصلی آن «تقویت تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفت‌وگوی بین دینی و بین قومی» است، بتواند در حل و فصل چالشه‌ا و بحران‌ها در جهان گام موثری بردارد». وي ادامه مي‌دهد:« با همه اهمیتی که این موضوع دارد ولی بپذیرید که شرایطی که امروز آمریکا ایجاد کرده است، نه تنها کمکی به این مهم نمی‌کند بلکه قدری فضا را یأس‌آور كرده و سخنان غیر مسئولانه اخیر ريیس جمهوري آمریکا گواه این معناست.
ادامه‌دهنده راه روحاني
لاريجاني نيز مانند روحاني به سابقه سياه ايالات متحده و ضرباتي كه به مردم ما زده‌است مي‌پردازد و مي‌گويد: شما می‌دانید ایالات متحده در سال 1953 با کودتایی که علیه دولت دمکراتیک ایران انجام داد، ملت ایران را به مدت 25 سال گرفتار دیکتاتوری وابسته به خود كرد. ملت ایران پس از مبارزات سخت در سال 1979 علیه حکومت دیکتاتوری دست نشانده آمریکا پیروز شدند. آمریکا چند ماه مانده به پیروزی انقلاب، بار دیگر قصد کودتا در ایران داشت و این ماموریت را به ژنرال هایزر داد اما توفان انقلاب به رهبری امام خمینی(س) بساط آن‌ها را بر هم ریخت و فرار را به قرار ترجيح دادند.
بيان پرونده‌اي ديگر از جنايات


رييس مجلس ايران، در برابر افرادي كه در اجلاس حضور داشتند به جنايات استكبار جهاني عليه مردم ايران در جنگ هشت‌ساله نيز اشاره كرد و گفت: آمریکا که پایگاه اصلی خود را در منطقه از دست داد، صدام را تشویق كرد به ایران حمله کند و هشت سال جنگ علیه ایران که صدها هزار نفر در آن شهید و مجروح شدند، اقدام سبعانه دیگر آنان بود.آمریکا در اقدامی جنون آمیز، هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون كرد که همه سرنشینان آن به شهادت رسیدند.
توپ‌خانه‌اي عليه ترامپ
رييس قوه مقننه ايران خطاب به نمایندگان مجالس گفت: تعجب‌آور است که ريیس جمهور کشوری با چنین پیشینه سیاسی، امروز برای ملت ایران دلسوزی می‌کند. تاسف‌آورتر آن است که سپاه که یک نیروی نظامی مردمی است و با درخواست دولت‌های عراق و سوریه به کمک ملت‌های آنان براي سركوب كردن داعش شتافته است رامتهم به حمایت از تروریسم می‌كند. گويي ایشان فراموش کرده‌اند که وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام كرد داعش را آمریکا به وجود آورد و آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود آمریکا را متهم به این کار کرد.
دفاع از محور مقاومت
لاريجاني كه تريبون اتحاديه را براي زير سوال بردن و منزوي كردن آمريكا غنيمت مي‌دانست، در بخشي ديگر از سخنانش خطاب به حاضران گفت: اگر 100 بار ريیس‌جمهوري آمریکا حماس و حزب ا... را در ردیف گروه‌های تروریستی مورد اهانت قرار دهد از ارزش مبارزات آن‌ها کاسته نمی‌شود. این دو گروه در مقابل رژیم صهیونیستی که بارها دست به قتل عام فلسطینی‌ها زده و سال‌هاست آنان را از سرزمین خود آواره كرده و چندین‌بار به لبنان نيز حمله كرده است، از حقوق ملت خود دفاع مشروع می‌کند و البته ما با افتخار از آنان دفاع می‌کنیم.
رد يك حربه
لاريجاني ادامه مي‌دهد: آقای ترامپ اعلام کرد که ایران پایبند به توافق نیست؛ حال آنکه هشت‌بار آژانس بین‌المللی اتمی، پایبندی ایران را اعلام کرده و آژانس در گزارش اخیر خود در دو روز گذشته پس از سخنرانی آقای ترامپ دوباره اعلام کرد که ایران به همه نظامات بین المللی آژانس پایبند بوده است. به نظر می‌رسد که آقای ترامپ نه به توافقات بین‌المللی پایبند است و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است و به همه کشورها نشان می‌دهد که دولت آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست، یک روز از معاهده آب و هوای پاریس خارج می‌شود، یک روز دیوار مکزیک را برای تحقیر این کشور مطرح می‌كند، یک روز از یونسکو خارج می‌شود، در سازمان ملل در حضور رهبران دنیا سخن از نابودی کامل کره بر زبان می‌آورد و به سرکوبگران، مردم متمدن و نجیب اما فقیر یمن سلاح می‌دهد. اگر آقای ترامپ به‌طور جدي نگران سلاح هسته‌ای است، چرا جلوی رژیم صهیونیستی اسرايیل را نمی‌گیرد؟ چه کسی حرف‌های شما را باور می‌کند آن هم وقتی ایران اعلام می‌کند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد؟
نماينده نازيسم
رييس‌مجلس ايران به نكته ديگري اشاره مي‌كند تا حاضران را به ياد اقدامات نژادپرستانه هيتلر بيندازد و مي‌گويد: متاسفانه آقای ترامپ با ادبیات نازی‌ها سخن می‌گوید. امروز از مدیترانه تا اقیانوس هند، از شرق آفریقا تا شرق آسیا را تهدید می‌کند؛ آیا آقای ترامپ می‌داند چه می‌گوید؟ اگر آمریکا ضعیف شده، چرا باید هزینه آن را سایر کشورها بدهند. نازی‌ها نيز می‌خواستند ضعف خود را با کوبیدن سایر کشورها جبران کنند ولی هزینه‌ای دادند که برای همه بشريت تجربه تلخ آن باقی ماند. اگر قدرتی دارند، چرا جلوی هجوم وحشیانه به مردم مسلمان میانمار را نمی‌گیرند؟ به نظر می‌رسد آقای ترامپ به‌دليل دشمنی با آقای اوباما، می‌خواهد هر کاری ایشان انجام داده خراب کند و اوباما زدایی نماید این چه معنا دارد که آقای ترامپ شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس را هم نادیده می‌گیرد و فقط می‌خواهد در رقابت‌های داخلی، آقای اوباما را بکوبد؟ این افتخار نیست برای کشوری که در قانون اساسی خود گسترش دمکراسی و حقوق بشر را اصل قرار داده. با این‌گونه رفتارها امروز به‌جایی رسیده که بعضی از رفقای آن در منطقه ما کشورهایی هستند که حتی یک بار انتخابات پارلمانی در کشور خود نداشتند. این‌ها گوشه‌ای از موانعی است که در مقابل ایده ارزشمند این اجلاس قرار دارد. بنابراين پارلمان‌ها می‌توانند با هوشیاری اما با حوصله این موانع را از بین ببرند.
اميد به روسيه، سپاسگزاري از پوتين
لاريجاني در پايان از تلاش‌های دولت روسیه به خصوص شخص پوتین در یافتن راه حل سیاسی برای سوریه در آستانه با حضور ایران و ترکیه جای قدردانی كرد و گفت: این نمونه‌ای است که در مقابل اقدامات یأس آور برخی قدرت‌ها، نشانه‌های امیدوار کننده نيز در جهان امروز مشاهده می‌شود.
اظهارت متفاوت پوتين
گفتني است در ابتداي مراسم، رييس‌جمهوري روسیه در صد و سي و هفتمین نشست اتحادیه جهانی بین‌المجالس درباره مواضع این کشور در مبارزه با تروریسم و تحولات سوریه به اظهارنظر پرداخت. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین بار دیگر بردرخواست خود برای تشکیل جبهه متحدی علیه تروریسم تاکید کرد. رييس‌جمهور روسیه در سخنان خود تاکید کرد:«تلاش ها برای دخالت در امور داخلی کشورها باعث ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه شده و افزایش تهدیدات تروریستی را با خود به همراه داشته است». وی تصریح کرد:« مبارزه با تروریسم باید عاری از هرگونه استاندارد دوگانه باشد. از سال گذشته تاکنون، داعش دو سوم اراضی تحت اشغال خود در سوریه را از دست داده است». رييس جمهور روسیه با اشاره به چند دور از مذاکرات صلح در شهر آستانه در قزاقستان با هدف حل و فصل بحران در سوریه افزود:«هدف از ادامه رایزنی‌های آستانه، از بین بردن تروریسم و بازگرداندن آرامش و ثبات به سوریه است».
نعمت ديپلماسي پارلماني
بي‌شك اين‌گونه تريبون‌ها و ديپلماسي پارلماني فعال، مي‌تواند كشور و دولت را در پيشبرد امور مختلف كمك كند. بيان مشكلات مختلف كشور با جامعه جهاني و همچنين رايزني‌هاي مختلف مي‌تواند سنگ‌هايي را كه دشمنان و بدخواهان برسر راه ملت مي‌اندازد كنار زده و راه‌حل‌هاي متفاوتي را در پيش روي دولتمردان ما بگشايد.